3.12.22

 Фактори, які впливають на вибір професії

Вдалий вибір професії - це запорука вашої впевненості, одна з головних складових і умов людського щастя, усвідомлення своєї цінності в соціумі. Слід зазначити, що процес професійного самовизначення є досить складним та на нього впливають різні фактори. Відомий вчений Євген Олександрович Клімов, який зробив великий внесок в дослідження світу професій та професійного самовизначення людей, визначив вісім основних факторів, які впливають на вибір людиною професії, а наші експерти підготували для вас статтю з детальним описом кожного фактора.

1. Позиція батьків, старших членів сім'ї.

Досить часто батьки надають дитині повну свободу дій. Таким чином вони вимагають від неї самостійності та відповідальності, проявляти ініціативу. Проте пізніше батьки можуть не погодитись з вибором дитини та пропонують переглянути своє рішення та зробити інший вибір. Правильному вибору професії часто заважають установки батьків, які прагнуть, щоб діти компенсували їхні недоліки в майбутньому, в тій діяльності, в якій вони не змогли себе повністю проявити свого часу. Спостереження показують, що в більшості випадків діти погоджуються з вибором батьків, розраховуючи на їхню допомогу при вступі в навчальний заклад.

2. Позиція друзів.

Дружні відносини між старшокласниками є досить міцними і їхній вплив на вибір професії не виключається. Позиція мікрогрупи може навіть стати вирішальним у професійному самовизначенні. Особливо це актуально для людей зі стандартизованим мисленням, схильних до наслідування і стереотипів, і які не мають можливості чітко сформулювати власну життєву позицію.

Звісно, в розумних рамках, почуття групи, орієнтованість на однолітків - позитивні особливості молоді. Вони потрібні для освоєння норм поведінки в суспільстві, формування образу "Я" і самооцінки. Але озиратися на інших варто тільки для того, щоб порівняти спільні та відмінні риси, знайти індивідуальні особливості, а не сліпо повторювати, переносити захоплення якоюсь людиною на вибір професії.

3. Позиція шкільних педагогів.

Кожен вчитель, спостерігаючи за поведінкою учня в навчальному процесі, аналізує його інтереси, схильності, напрямки мислення і звісно може дати дуже цінну пораду. Досить часто учні можуть ототожнювати шкільний предмет зі спорідненою професією, проте ця думка є хибною, і досвідчений педагог здатний запобігти їй, допоможе чітко розрізняти ці поняття.

4. Особисті професійні плани.

Під планами в такому випадку маються на увазі уявлення про етапи освоєння професії та засоби, які потрібні для цього. Вони формуються залежно від складу розуму і характеру людини. Якщо виникнуть труднощі, краще звернутися до фахівця, який допоможе побудувати професійний план.

5. Здібності.

Це індивідуальні психологічні особливості людини, які проявляються в трудовій або іншій діяльності, є умовою її успішності. Від здібностей залежить швидкість, глибина, легкість і міцність процесу опановування знаннями, набуття умінь та навичок. Власне здібності не зводяться до знань і умінь. Розвиток здібностей має відбуватися протягом усього життя.

Здібності проявляються не лише як успіхи в навчанні, а і як досягнення в найрізноманітніших видах діяльності. Об'єктивне уявлення про них формується також за допомогою спеціальних досліджень, методик, спрямованих на активізацію самопізнання. Це запобігає наклеювання ярлика про те, яка людина.

6. Рівень домагань на суспільне визнання.

Плануючи свій професійний шлях, дуже важливо дбати про реалістичність своїх домагань. Невідповідність внутрішніх образів людини життєвим реаліям неминуче призведе до розчарування.

7. Інформованість про професії.

Важливо подбати про те, щоб відомості, які отримуються людиною, про ту або іншу професію не виявилися спотвореними, неповними або односторонніми. Захоплення тільки зовнішньою стороною професії може призвести до серйозних помилок і розчарувань. Наприклад, за легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, буденна праця. А журналісти не завжди виступають у телепередачах - частіше вони обробляють масу інформації, архівів, розмовляють з десятками людей - перш ніж підготують 10-хвилинне повідомлення, яке, до того ж озвучить інша людина (диктор на телебаченні).

Щоб точно знати, чим саме займається людина певної професії треба розібратися в їх класифікації (класи, типи, відділи, групи, тощо) та які вимоги ставляться до тих чи інших спеціалістів. Допомогти в отриманні перевіреної інформації вам можуть батьки, педагоги, але найбільш детально про це вам можуть розповісти психологи-профконсультанти. Вони проводять ряд діагностичних заходів щодо вивчення особистості людини, вибору професії, а також можуть детально розповісти про вимоги до професії, яка цікавить саме вас.

8. Схильності.

Схильності проявляються в улюблених заняттях, на які витрачається більша частина вільного часу. Це - інтереси, підкріплені певними здібностями. Значну роль у виборі професії відіграє темперамент. Від нього залежить вплив на діяльність різних психічних станів, наприклад, викликаних неприємними обставинами чи емоційними факторами.

Взагалі кажучи, люди холеричного темпераменту більш придатні для активної ризикованої діяльності, сангвініки - для організаторської діяльності, меланхоліки - для творчої діяльності в науці та мистецтві, флегматики - для планомірної, неквапливої ​​та плідної праці. Також не останню позицію в професійному самовизначенні займають характер та самооцінка особистості.

Проаналізувавши все вищевикладене та враховуючи складність розглянутих понять, можна з упевненістю сказати: для того, щоб підліток правильно та усвідомлено вибрав професію, яка б відповідала суспільним і особистим потребам, визначив свою професійну позицію, йому необхідна кваліфікована допомога. А саме: розумне психолого-педагогічне втручання, професійне консультування та послідовне проведення всіх етапів профорієнтаційної роботи.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

📣ВСТУП- 2023 🎓👨‍🎓 📍Якщо ти креативний, амбітний, цілеспрямований, наполегливий та хочеш реалізувати себе у сфері машинобуду...